Libertatea – intre privilegiu si putere

Citesc Jean-Jacques Rousseau si nu pot sa imi explic cum un om atat de valoros ca el si cu o propensiune pentru independenta atat de exersata de-a lungul vietii a ajuns pana la urma in conflict cu enciclopedistii, adoptand o conceptie ciudata despre progres si despre religie.

Dau mai jos un pasaj mai putin citat din Discursul asupra originii şi fundamentelor inegalităţii dintre oameni:

Pour peu qu’on y réfléchît attentivement, ceci se confirmerait par de nouvelles raisons et par la nature du contrat on verrait qu’il ne saurait être irrévocable: car s’il n’y avait point de pouvoir supérieur qui pût être garant de la fidélité des contractants, ni les forcer à remplir leurs engagements réciproques, les parties demeureraient seules juges dans leur propre cause et chacune d’elles aurait toujours le droit de renoncer au contrat, sitôt qu’elle trouverait que l’autre en enfreint les conditions ou qu’elles cesseraient de lui convenir. C’est sur ce principe qu’il semble que le droit d’abdiquer peut être fondé. Or, à ne considérer, comme nous faisons, que l’institution humaine, si le magistrat qui a tout le pouvoir en main et qui s’approprie tous les avantages du contrat, avait pourtant le droit de renoncer à l’autorité; à plus forte raison le peuple, qui paye toutes les fautes des chefs, devrait avoir le droit de renoncer à la dépendance. Mais les dissensions affreuses, les désordres infinis qu’entraînerait nécessairement ce dangereux pouvoir, montrent plus que toute autre chose combien les gouvernements humains avaient besoin d’une base plus solide que la seule raison et combien il était nécessaire au repos public que la volonté divine intervînt pour donner à l’autorité souveraine un caractère sacré et inviolable qui ôtât aux sujets le funeste droit d’en disposer.  

Dau citatul in franceza – chiar daca se pare ca la noi nu prea mai este multa lume care vorbeste sau intelege franceza –  pentru ca nu numai pasajul subliniat de mine cu litere ingrosate merita atentie, ci si expresia “dangereux pouvoir” [care se traduce literalmente “putere periculoasa”]. 

Curios, acelasi pasaj este tradus in engleza [in toate traducerile pe care am putut sa le consult] prin expresia “dangerous privilege” [privilegiu periculos]. Ceea ce m-a facut sa merg la dictionar, sa caut sensurile cuvantului “privilegiu“.  Si totusi distanta intre originalul in franceza si traducerea engleza este foarte mare [poate chiar mult prea mare si nejustificata?!].

Later edit: Rousseau este surprinzator pentru ca te trimite mereu la dictionar sau cel putin te face sa interoghezi sensul cuvintelor asa cum sunt cunoscute prin uzul lor contemporan. Cuvante ca “progres” [care la Rousseau are conotatii negative] si “privilegiu” [in sensul de drept natural si nu ca o conventie sociala] sunt doar cateva dintre ele.

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