Avem nevoie de corul ingerilor sau nu?

*** ATENTIE: Comentariu foaaaarte lung. Daca esti cu adevarat interesat de ideile din politica romaneasca, atunci citeste pana la capat [te asigur ca merita], daca nu, stii ce sa faci… ***

Scoasa la lumina de scandalul public legat de trocul PD-L – PRM, expresia “Corul ingerilor” [desemnand puritanii anticomunisti] face de cateva zile cariera in blogosfera. Ma astept sa fie preluata curand si de formatori de opinie din massmedia. Autorul expresiei, Bleen, scria pe 3 septembrie un comentariu despre cum teme impersonale si de principiu acapareaza dezbaterea publica si atentia politicienilor punand in umbra problemele concrete cu care ne confruntam in viata noastra personala. Comentariul lui Bleen se incheia asa: 

Trebuie sa fim de o parte sau de alta, trebuie sa suferim, sa compatimim si sa combatem cu ei. E obligatoriu sa ne lasam sufocati de o gloata de politicieni, jurnalisti, intelectuali si trepadusi care isi labarteaza peste noi refularile. Traim in comunism doar prin ei. Comunisti si anticomunisti, securisti si dizidenti, de douazeci de ani isi traiesc regretele si nostalgiile si noi trebuie sa le inghitim.

Insa miza noastra e mult mai banala si mai prozaica decat imaculata reconceptie si mantuire a neamului: e viata noastra personala. Iar cel mai moral lucru pe care il poate face un partid pentru sustinatorii sai e sa castige alegerile si sa guverneze. Mai pe romaneste, sa ne lase in pace si sa nu ne mai ia banii. De restul se pot ocupa Corul Ingerilor, in seminarii si simpozioane si Armata Salvarii, la mititei si bere.

Imi permit sa dau un sfat PDL-ului (celorlalte partide sa le dea sfaturi simpatizantii lor): ar fi cazul sa scape de corul puritanilor care au ingropat si CDR-ul. PNL-ul a scapat de ei si se simte mult mai bine. Iar daca micul targ cu Vadim ii indeparteaza pe acestia, atunci inseamna ca a meritat.

Cum sunt mare amator de comentarii scrise de cititori pe site-urile mai importante am aruncat o privire la postarea lui Cristian Teodorescu din 5 septembrie despre Cine e Cărtărescu, de-şi permite să se lege de dl preşedinte Băsescu. Nu am fost deloc surprins – avand in vedere subiectul – sa vad tema “corului ingerilor” dezbatuta printre comentatorii de pe blogul lui Teodorescu. In special discutia dintre Bleen, care isi apara punctul de vedere, si Aleks [un alt comentator] mi-a atras atentia pentru ca ridica o intrebare cu care cred ca ar trebui sa ne preocupam mai serios: a ajuns dezbaterea publica de la noi despre principii si moralitate sa ne stea in cale in loc sa ne arate drumul just? Ne impiedica oare sa vedem care sunt problemele adevarate din viata noastra? 

Personal ma bucur ca vad astfel de intrebari nascandu-se in spatiul public si mai ales sa observ semnele maturizarii unei noi generatii, care incepe sa revendice de la generatia tranzitiei prezentul si sa articuleze politic teme noi.

La momentul la care scriu postarea de pe blogul lui Cristian Teodorescu are 149 de comentarii, iar in interactiunile dintre cititori firul rosu e mai greu de urmarit, asa ca mi-am permis sa extrag doar schimbul de replici relevant pentru discutia dintre cititori. Sper ca prin asta nu am adus prejudicii nimanui.       

 82. Bleen:
6 September 2008 (19:24) Nu am zis ca temele Corului ingerilor nu ar fi legitime. Sunt legitime dar nu sunt singurele si nu trebuie sa ocupe centrul vietii politice. Trebuie sa devina marginale. Taxa de prima inamtriculare (dau un exemplu cu oarecare notorietate publica dar mai sunt alte mii de astfel de exemple) e de o mie de ori mai imorala decat un dezaxat care nu mai exista decat in obsesia unor intelectuali. Sceste teme pe care le flutura intelectualitatea su devenit sufocante si irelevante. Nu mai suntem nici in 90, nici in 97, nici macar in 2006.
 83. Bleen:
6 September 2008 (19:31) Ma uit pe blogurile si editorialele din Cotidianul, RL si EvZ (singurele frecventabile) si vad ca se revine obsesiv si se rumega aceleasi teme (informatori, securisti, cnsas, comunisti, poeti de curte, comunism, mineriada, pta universitatii, iliescu, vadim etc etc).E libertatea oricui sa scrie si sa vorbeasca despre ce vrea dar nu e obligatia niciunui partid sa moara in irelevanta cu ele in brate, condus pe ultimul drum de Corul Ingerilor, asa cum a paitit PNTcd. Anitcomunismul se face in comunism, pe viu, nu pe simulator, acum.
 84. nicole:
6 September 2008 (19:45) @Bleen,
Poate ca tu n-ai inteles cine te conduce, din ce epoca vin ei si ce epoca traiesti tu azi. Daca viata ta, a noastra e o simulare azi, atunci afla ca nu “Corul ingerilor” se ocupa de ea la butoane, ci cohorta venita din backroundul comunist care azi detine puterea reala in Romania. Poate ca n-ai inteles ce traiesti, traim noi azi.
Si poate iti tot repeti ca_comunismul a trecut. N-a trecut, tinere!
 86. gabhry_el:
6 September 2008 (20:38) da, bleen
Ai perfectă dreptate.
Tema anticomunismului a murit. Sau e prea puţin relevantă pentru 90% din cetăţenii cu drept de vot.
Mai interesează pe cetăţeanul statistic problema asta?
Dacă l-a interesat cu adevărat cîndva!
Băsescu l-a cîştigat invocând problemele de ACUM: oligarhi, justiţie etc. Chiar dacă ele sunt consecinţele comunismului.
S-a văzut la locale (Mazăre, Falcă, Oprişan ş.a.) că nici moralitatea nu-i interesează în mod special.
 87. aleks:
6 September 2008 (20:42) @bleen,
Nu e chiar asa de simplu, sa spui ca viata de zi cu zi este pur si simplu mai importanta decat niste principii morale si decat un cod de comportament public. Este ca si cum ai contrapune termenul scurt cu termenul lung de apreciere a faptelor.
 88. Bleen:
6 September 2008 (21:18) @aleks
Securist, comunist, informator, dizident au devenit categorii morale si au acaparat orice discutie despre moralitate. De ce nu putem deiscuta despre moralitate pornind de la atitudinea statului si asistatilor sai fata de sistemul privat? Comunismul/anticomunismul au preluat cu totul orice discutie etica.Si se face o imensa greseala. Si anume: comunism/anticomunism/corul ingerilor = morala, principii iar economie = abordare tehnica.Tin minte demonstratiile studentilor caministi din 1999 (la care am participat) cand s-a ocupat Pta Universitatii. Dupa ce Milica si Vasile ne tratasera cu curul (si au avut si magaria sa ne acuze ca facem jocuri politice) am citi un editorial al Gabrielei Adamesteanu in Revista 22 in care ne facea cu ou si cu otet. Ideea era “unde au disparut tinerii idealisti de altadata, care luptau pentru principii si idealuri inalte si de unde au aparut indivizii minori si materialsti din ziua de astazi, care vor numai bani si bla bla”. Sunt aceeasi,imi venea sa-i spun.
 89. Bleen:
6 September 2008 (21:26) Ce l-ar face pe un pusti de clasa a 8 a sa-si doreasca sa ajunga profesor sau medic? Nimic. Sistemel de educatie si sanatate sunt in colpas. Si nu lipsa banilor e principala problema si nici coruptia ci lipsa oamenilro calificati. Se zice ca medicii te omoara fiindca nu le dai spaga. Fals. te omoara fiindca sunt incompetenti si au intrat cu 5.00 la facultate (asa se intra de cativa ani) si n-au facut nimic in scoala si nici dupa. Unui incompetent poti sa-i dai si 1 milioan de euro spaga si tot te omoara. Nu mai zic de invatamant, in care ultima generatie de profesori (profesori pe bune) are 45-50 de ani. Pentru ca aceste sisteme sa-si revina peste 20 de ani ele trebuie safie atractive ptr pustii car edau acuma la liceu si care si-ar dori sa ajunga medici sau profesoir. nus e intampal asata. Ceea ce face ca orizontul de timp al refacerii acestor sistem depaseste timpul vietii noastre. Vreau sa nu-mi moara copilul pe patul de spital cu un doctor incompetent langa el si sa aiba vreo sansa aici, in sistemul roman de invatamant. Si mai sunt un milion de probleme…
 93. Bleen:
6 September 2008 (21:37) Basescu si PDL au intrat in acelasi joc in care au intrat si Milica/PNT in 1999-2000. Si vor sfarsi la fel. Sunt irelevanti. Si nu antenele si psd-ul sunt de vina, cum nu au fost nici atunci ci neglijarea adevaratelor probleme si irelevanta temelor lor in raport cu electoratul lor tinta. Eu stiu ca intelectualii au ramas incremeniti in regretul lasitatilor trecute dar noi nu avem nicio vina.
 94. Bleen:
6 September 2008 (21:41) Sunt inteles gresit. Nu soarta basescu/PDL si strategia lor electorala ma intereseaza ci daca ei (sau altii, desi nu prea cred) vor fi relevanti ptr mine. Altfel nu ma duc la vot. Vor muri cu GDS-ul de gat fiindca (iata ca dau in scris) electoratul capitalist (intelegand aici nu numai antreprenorii si gulerele albe ci si gulerele albastre si chiar muncitorii) nu va merge la vot. Pot sa garantez asta.
 97. Bleen:
6 September 2008 (21:48) Lucrez in inima capitalismului romanesc, ca sa zic asa, si la mine in firam si printre pritenii si cunoscutii mei, proentuld erpezenta la vot a fost la locale de maxim 10%. Ma refer la tinerii (intre 20 si 40 de ani), cu venituri, peste medie, din mediul urban, informati, cu studii superioare. Si oameni care urmaresc (sporadic, majoritatea) viata politica dar carora PDL nu le spune absolut nimic (oameni care stiu si ce a fost comunismul, care-i citesc pe liiceanu si cartarescu, ce a fost pta universitatii, mineriadele, unii dintre ei au si luat bate pe spinare df ela mineri). Ei bine, ptr acesti oameni temele pe care le sustin politicieni acum nu sunt relevante -nici comunimsul, nici deconsoirrarea, nii lustratia, nici macar coruptia. Si asta fiindca zilnic se intalnesc cu probleme extrem de concrete si de grave care ii privesc direct, pe ei si familiiel lor.
 98. Bleen:
6 September 2008 (21:49) Si cu ce m-ar avantaja sa castige PDL-ul?
 99. Bleen:
6 September 2008 (21:51) Intelectualii si jurnalistii sunt la fel de autisti ca si politicienii.
101. Bleen:
6 September 2008 (21:59) Ce poate fi mai imoral decat sa-si bata joc de tine pe banii tai?
103. Poneiutza Roz:
6 September 2008 (22:05) @ Bleen
De acord intru totul. Politicienii si media s-au decuplat de multa vreme de viata reala a oamenilor.
Prezenta la vot scade constant si tare mi-e ca la toamna vom inregistra un nou record.
Alaturi de problema ridicata de tine, a ofertei politice nerelevante, io as pune si problema credibilitatii politicienilor.
Si aici ajungem iar la tema securistilor si a coruptilor? Caci tot mai mult oameni isi spun: cine sa rezolve problema traficului, a educatiei, a sanatatii etc? Securistii aia? Coruptii aia? Imbuibatii aia? etc etc etc
107. aleks:
6 September 2008 (22:54) @bleen,
Am vazut ca te-ai enervat un pic, insa da-mi voie sa incerc sa largesc cadrul discutiei. Spui ca intelectualii au ramas incremeniti in niste probleme ale trecutului si forta lor de convingere, sau mediatica, sau fascinatia pe care o exercita asupra unora au focalizat dezbaterea publica pe chestiuni care nu mai acopera problemele prezentului.Insa da-mi voie sa precizez trei lucruri: 1) Au fost 2 chestiuni pe care “intelectualii” le-au impus clasei politice: condamnarea comunismului (ok, irelevanta, putem lasa discutia aici) dar si votul uninominal. Indiferent ce varianta nenorocita a iesit din Parlament, aminteste-ti te rog ca nimeni nu vroia sa discute de treaba asta in 2005. 2) Ultima chestiune majora in care a fost implicata “tripleta de aur” a fost un scandal irelevant de la inceput pana la sfarsit pentru treburile de care vorbesti tu, dar in care ei au fost mai degraba pe pozitii defensive. 3) Trocul cu Vadim nu este o chestiune care tine numai de moralitate si comunism. Cand ai un tip care spune ca el voteaza pentru prim-ministru cu Antonescu si ca i se pare mai buna o dictatura sanatoasa decat o democratie bolnava atunci pur si simplu nu negociezi cu el.O sa intrebi, bun, ok, vot uninominal – cat de cat, temele publice lansate de intelectuali s-au mai rarit, dar de ce sa ne focalizam atata pe Vadim? Cum ne ajuta treaba asta la invatamant si sanatate? Pai, bleen, desi nu pare evident mi se pare ca ar fi o legatura. Pur si simplu multi dintre noi credeam ca s-a incheiat o etapa a maturizarii democratiei romanesti. Ca dupa goana dupa aur a anilor ‘90 o sa vedem niste incercari de a castiga respectabilitate. De a simula preocuparea pentru interesul public. Mult-condamnatul populism al lui Basescu parea un pas inainte fata de increngatura mafiotica de dinainte. Agenda cetateanului (recte invatamant, sanatate, asigurari, justitie samd) ar fi trebuit sa fie pasul urmator. Si acuma dintr-o data ne trezim inapoi la pozitia zero. Ne-am intors la start.Cum sa discuti despre justitie daca partide pe care le-am dori respectabile se asociaza cu tot felul de solzoase stupefiante ca Andon care ne explica despre obraznicia purtatorului de cuvant al CE? Cum sa discuti despre sanatate cand jocurile politice fac neclare principiile dupa care spitalele sunt transferate la municipalitate sau nu? Cum sa discuti despre transportul in comun daca metroul e facut ping-pong intre primaria Bucurestiului si minister in functie de cine castiga alegerile?Genul asta de increngatura trans-partinica si mafiotica face imposibila orice dezbatere. Si normal ca PD-L, cand incearca o miscare similara, o pateste exact ca boul care trage. Dar da-mi voie sa-ti spun ca nu e irelevant. Pentru ca daca vrei competenta, criterii clare, proiecte publice cu tinte cuantificabile etc. etc. atunci primul lucru care trebuie sa dispara este exact genul asta de tranzactionari intre partide care-i fac pe toti complici.
112. Bleen:
6 September 2008 (23:57) @aleks
Sa fie clar, nu ma refer la Patapievici, Liiceanu sau Plesu. Postarea de la mine de pe blog am scris-o la repezeala si n-am avut rabdare pentru explicatii si comnetariile de aici le-am scris tot pe fuga. Ma refer al elita jurnalistica, la Alina Mungiu et co. N-am stat sa contabilizez si sa fac liste. Ma refer la o stare de spirit. L-am votat pe Basescu in 2004 nu ptr calitatile sale morale si nici ptr anticomunismul sau (inexistent).
115. aleks:
7 September 2008 (08:48) @bleen,
Intamplator eu o respect foarte mult pe Alina Mungiu, cred ca institutiile societatii civile construite de ea sau cu participarea ei sunt solide si bine orientate. Insa poate te referi la altceva. Sa stii ca iti vizitez blogul, asa ca sper sa-ti citesc parerile atunci cand vei avea timp sa ti le formulezi cu adresa mai precisa.
PS. Asa e, Basescu de la inceput a spus ca votul uninominal si condamnarea comunismului sunt departe de preocuparile lui. Insa, daca ma intrebi pe mine, le-a adoptat pentru ca le-a observat potentialul destructurant.

8 Responses to “Avem nevoie de corul ingerilor sau nu?”


  1. 1 moromete September 8, 2008 at 4:23 pm

    Mda, are omul cumva dreptata si cumva nu (foarte morometian sa dai dreptate si in stanga si in dreapta, nu?). Pana la urma cruciada pentru moralitate nu poate sa inlocuiasca buna guvernare dar nici buna guvernare nu poate sa inlocuiasca lipsa principiului. Adicatelea Bleen are dreptate sa spuna ca tema cu anticomunismul si lustratia si la o parte cu Vadim si Paunescu e putin trecuta, dar mi-e teama ca nu avem noi un partid care sa fie atat de capabil in ale guvernarii incat sa ii iertam faptul ca mai are printre membrii si niste indivizi nitel roscasti pe la gandire si pe la moralitate…

  2. 2 filadel September 8, 2008 at 5:39 pm

    Bleen face parte şi el din “Corul îngerilor” dar nu-şi dă seama (toţi care se situează de partea PDLului şi a lui Băsescu de fapt). Este la mijloc acelaşi silogism prin care se separă apele şi se discerne răul de bine. Bleen a rulat silogismul de atîtea ori încît şi-a ales partea, a dobîndit o convingere şi acum luptă să şi-o păstreze împotriva încercărilor concertate ale celor din afara corului care vor să i-o modifice. Partea proastă cu mecanismele astea de gîndire e că depind de o referinţă care e tot rezultatul unei decizii similare. Cum poţi să ştii cu precizie ce e bun şi ce e rău?
    Aşa că DA este necesar corul îngerilor dar pe lîngă el trebuie ochii cît cepele în permanenţă la acompaniament.

  3. 3 machiavellian September 8, 2008 at 6:20 pm

    Sunt de acord cu Moromete. Omul are dreptate si nu are. Are cand spune de acapararea atentiei publice. Dar nu are cand nu preseaza pentru rezolvarea acestor probleme o data pentru totdeauna.

    La Revolutie s-a ucis, la Mineriade s-a ucis. Dupa aceea s-a furat cat cuprinde. Nu putem lasa problemele in aer. Sau sutele de morti n-au dreptul sa se odihneasca in “pace”, razbunate?

  4. 4 dromichaetes September 8, 2008 at 10:45 pm

    In oarecare masura am mutat discutia la Moromete pe al sau blog morometian :). Insa cred ca ar mai trebui spuse cateva lucruri:

    filadel,
    uhitto comenta la Moromete pe blog ca oameni cu pozitii ca aceea a lui Cartarescu furnizeaza credibilitate [care este mai valoroasa ca aurul pentru politicieni]. Tu vorbesti la fel de o busola care sa ne arate drumul, separand intre rau si bine. Da, insa conteaza foarte mult la ce serveste demersul acestor oameni: sa loveasca in balaurul trecutului, ca un fel de Sfantul Gheorghe modern [ca sa ramanem in registrul ingerilor, sfintilor si al altor asemenea], sau sa ajute la contructia viitorului, furnizand curaj si entuziasm, nu numai suport ideatic.

    machiavellian,
    nu sunt sigur ce ar trebui sa iti raspund. sincer. Cred ca vedem intrucatva lucrurile la fel, in sensul ca – asa cum am scris aici despre PArtidul nemultumitilor – eu vad posibila aparitia unui pol electoral capabil sa se articuleze politic ca rezultat al frustrarilor acumulate in ultimii 19 ani. Sa nu uitam ca 19 ani inseamna aproape o generatie. O generatie care creste flamanda si profund nemultumita. Dezangajarea de politica si dezinteresul este probabil un simptom al cresterii ponderii acestei generatii in electorat. Care dintre partide va intelege acest lucru mai repede va domina viitorul politic in Romania.

  5. 5 filadel September 8, 2008 at 11:07 pm

    Întrebarea ta suplimentară m-a făcut să văd că de fapt dădusem doar o jumătate de răspuns. Era implicit la mine-n cap dar nu-l dădusem afară. 🙂 La ce ne foloseşte de fapt corul îngerilor?
    Este evident că ne gîndim la viitor. Recuantificarea permanentă a trecutului este o repetiţie mentală pentru construcţia viitoare ca un fel de interogare a memoriei colective pentru evitarea unori erori sau eşecuri prin care am mai trecut. Dar asta nu trebuie să oprească orice iniţiativă fiindcă nu s-ar mai realiza nici o evoluţie. Trebuie să-ţi poţi permite să experimentezi şi implicit să greşeşti, trebuie să-ţi poţi asuma responsabilitatea unor ieşiri în decor, să nesocoteşti muzica îngerilor dar s-o ascuţi în continuare. În cazul de faţă mie mi s-a părut exagerată reacţia, deci o frînă disproporţionată sau pusă prea devreme.

  6. 6 dromichaetes September 9, 2008 at 12:39 am

    filadel,
    “Recuantificarea permanentă a trecutului este o repetiţie mentală pentru construcţia viitoare ca un fel de interogare a memoriei colective pentru evitarea unori erori sau eşecuri prin care am mai trecut”
    Sunt de acord cu argumentul. Insa hai sa vedem mai departe [investigam impreuna, ca nu am nici o teza de dovedit. inca] daca ce spui se aplica sau nu. Sa vedem daca notiunea de “Generatie Asteptata” exprima proiectiile in viitor ale adeptilor Corului Ingerilor sau este un termen care denota o generatie care a mostenit spiritul critic al GDS-istilor, dar nu se revendica de la el [adica este self aware]. Eu tind sa vad o diferenta intre Generatia Asteptata si Generatia Noua [sau a dezvoltarii] de care vorbesc aici [si al carei reprezentant poate fi Bleen].


  1. 1 drom, morala si buna guvernare « MoROmeTe says Trackback on September 8, 2008 at 4:45 pm
  2. 2 Vechea Variantă Vadim | Codex Politicus Trackback on September 9, 2008 at 3:33 am

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s




Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii

+++ Acest blog promoveaza IN CONTINUARE reforma morala si spiritul pasoptist. In acelasi sens intelege sa promoveze si rugby-ul, ca sport si ca atitudine.+++

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 526 other followers

Twitter Updates

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Da o sansa copiilor nostri

RSS George Orwell – fantoma cu blog

  • 15.11.42
    Church bells rung this morning – in celebration of the victory in Egypt. [1] The first time that I have heard them in over two years. [1] Following the attack launched at El Alamein on 23 October 1942, the Eighth … Continue reading →
Spune NU drogurilor!
Add to Technorati Favorites
hit counter


My blog is worth $4,516.32.
How much is your blog worth?