De ce are PSD un grup parlamentar degeaba

…sau despre superba izolare a partidului fata de sine insusi

Faptul ca Ion Iliescu este mai batran [si este], nu il face in mod necesar mai simpatic. Sau mai intelept. Cu toate acestea “tatanele” pesedeului vrea sa arate ca inca mai are un cuvant de spus in partidul pe care l-a creat. [Si are]. O face insa la debutul sesiunii parlamentare [cand putea sa o faca mai demult], confirmand astfel ca in Romania [cel putin la PSD] parlamentarii pot aduce de capul lor modificari semnificative in substanta deciziilor politice. De partid.

Din toata argumentatia lui Ion Iliescu ce retin eu: “Nu ne putem lipsi de un grup parlamentar puternic…“. Cu alte cuvinte motiunea lui Geoana [o sa auzim expresia tot mai des] e o eroare pentru partid pentru ca pune in pericol o reduta importanta [pentru ca ar fi puternica] a partidului. Grupul parlamentar, spune astfel Ion Iliescu, reprezinta [inca] un atu. Pentru partid.

Dincolo de continutul discutabil [suntem puternici in parlament][cand de fapt nu suntem], Ion Iliescu traduce pe intelesul grupului parlamentar o realitate simpla [care chiar asa e]: asumarea de catre conducerea PSD a posibilitatii alegerilor anticipate inseamna renuntarea constienta la o [mare] parte dintre parlamentarii actuali. Prematur si nejustificat, spune din nou Ion Iliescu. Si cu asta da tonul [si girul] grupului parlamentar la rebeliune. In partid.

Lupta pentru supravietuire individuala a parlamentarilor amenintati cu reductia [electorala] ascunde in fapt un conflict institutional mult mai serios in interiorul PSD. Un conflict care a existat latent inca de la aterizarea fortata a PSD in opozitie in 2004. Care si-a lasat amprenta asupra suspendarii presedintelui Basescu [nu ar fi fost altfel posibila]. Si pe care motiunea [care inca nu e] il scoate acum la lumina. Ceea ce Iliescu nu spune [dar stie foarte bine] este ca grupul parlamentar PSD nu este puternic [pentru negocieri de putere] doar in parlament, ci mai ales in partid. Si din aceasta pozitie privilegiata incearca sa ia decizii de unul singur, substituindu-se partidului. Adica fara partid.

Asa ca revin la intrebarea din titlu. De ce are PSD un grup parlamentar degeaba. Si dau si raspunsul. Pentru ca in configuratia politica actuala nu ii mai serveste la nimic.

6 Responses to “De ce are PSD un grup parlamentar degeaba”


  1. 1 moromete September 5, 2007 at 3:07 pm

    Nu e chiar asa. Grupurile parlamentare ale PSD, chiar rupte intre deunere si ne-depunere, sunt importante. Pana la urma ele ii permit partidului sa faca jocul asta, putin complex, putin penibil, cu motiunea. Pana la urma mi-e teama ca parlamentarii PSD vor reusi sa fie mai tari/guralivi decat monsieur Geoana si sa forteze, cum sugera Iliescu, o motiune simpla in locul celei de cenzura…

  2. 2 dromichaetes September 5, 2007 at 4:21 pm

    Nu stiu daca este normal ca partidul sa se restructureze in jurul grupului sau parlamentar. Departe de structurile [cat de cat democratice][dar in mod sigur legitime] firesti ale partidului. Pentru mine ar fi in mod sigur un pas inapoi. Grupurile parlamentare, Camera si Senat ale PSD, reprezinta un vestigiu istoric in raport cu realitatea prezenta a partidului [care a trecut intre timp prin doua congrese].

  3. 3 Doc September 5, 2007 at 6:22 pm

    Dromichaetes,

    e normal ca partidul sa se structureze in jurul grupului sau parlamentar. Anormal este ca parlamentarii care formeaza acel grup sa nu se structureze (ca sa zic asa) in jurul electoratului pe care ar trebui sa-l reprezinte. Acolo e fractura majora din politica noastra, si sursa ei sta in sistemul electoral. Cum scria Mih in comentariul de la articolul privind cenzurarea motiunii, parlamentarii sunt dedicati celor care i-au pus si ii vor pune si pe mai departe pe liste, in locurile eligibile. Si in cazul PSD Mircea Geoana, chit ca e liderul partidului, nu se numara printre acestia.

  4. 4 dromichaetes September 6, 2007 at 9:47 am

    Doc,

    sunt absolut de acord cu ce spui tu. Numai ca in momentul de fata grupul parlamentar PSD nu mai poate aduce nici un fel de servicii politice partidului. A facut deja un mare deserviciu partidului prin actiunea de suspendare. Poate cel mult sa faca [asa cum spunea mai sus Moromete] jocuri in parlament [cu sau fara motiune], ceea ce de fapt se reduce la a trage de timp. De altfel si Iliescu si Mitrea au spus acelasi lucru atunci cand au pledat pentru renuntarea la depunerea motiunii. Ca lucrurile nu trebuiesc grabite.

    In orice caz, este clar acum ca grupul de parlamentari ai PSD nu accepta argumentele conducerii partidului pentru asumarea riscului de a merge in alegeri anticipate. Contestarea lui Geoana ca presedinte [dincolo de prestatia sa personala] nu este decat un coverup la acest conflict institutional din partid. Fum si ceata, asa cum am mai spus. Tie ti se pare normal ca partidul [prin conducerea desemnata] sa nu isi poata controla parlamentarii?

  5. 5 Doc September 6, 2007 at 12:34 pm

    Dromichaetes,

    evident ca o asemenea indisciplina intr-un partid nu este deloc un lucru normal. Insa pozitia ta este destul de extremista, pentru ca pleaca de la o separare pe care o faci intre “grup parlamentar” si “partid”. Grupul parlamentar este o parte, poate cea mai importanta parte, a unui partid. De fapt, pentru scopurile luptei politice, inclusiv a motiunii, grupul parlamentar ESTE partidul. Se poate discuta, si se poate manevra in interiorul lui, dar partidul, conducerea acestuia (care e si parte a grupului…) nu poate trece pur si simplu peste el; intr-un fel sau altul trebuie sa ajunga la o intelegere acolo.

    Acum, eu inteleg ca acest reflex de conservare a pozitiilor din parlament si partid e posibil (si probabil) sa nu serveasca partidului pe termen mai lung, daca de asta se spune ca geupul e degeaba atunci sunt de acord. Dar daca afirmatia e mai tare, in sensul in care grupul parlamentar a ajuns un fel de obstacol peste care trebuie sa se treaca, cu asta nu sunt de acord, pentru ca nu se poate trece peste ei. Ma intrebai, cand a fost Geoana seful partidului? In sensul esential al termenului, niciodata.

  6. 6 dromichaetes September 6, 2007 at 1:03 pm

    Doc,

    hai sa discutam concret, pentru ca nu vad unde sunt extremist. Este firesc sa existe o separare clara intre “partid” [nota bene: conducere] si “grup parlamentar”. In toate statutele partidelor din Europa exista o diferentiere foarte clara. Si la laburisti, si la SPD, si la suedezi etc. Grupurile parlamentare si membrii din guvern [cand este cazul] isi primesc mandatul de la conducerea partidului. Mandat pe care trebuie sa-l indeplineasca. Grupul parlamentar nu este niciodata partidul. El doar pune in executie [pentru ca statutar nu are putere de decizie] politica partidului la nivelul parlamentului.

    Acum concret, in statutul PSD se precizeaza clar care este componenta Consiliului Executiv National [organul de conducere al partidului intre sedintele consiliilor nationale]:

    “Secţiunea a 7-a
    Comitetul Executiv Naţional

    Articolul 65

    (1) Comitetul Executiv Naţional este format din Preşedintele PSD, Preşedintele de Onoare al PSD, Secretarul general al PSD, vicepreşedinţii PSD, Preşedintele Consiliului Naţional, preşedinţii organizaţiilor judeţene, ai sectoarelor şi al Organizaţiei municipiului Bucureşti, preşedintele Organizaţiei de femei şi preşedintele Organizaţiei de tineret. Comitetul Executiv Naţional este validat de Consiliul Naţional.

    La lucrările Comitetului Executiv Naţional participă preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului (dacă nu ocupă una din funcţiile enunţate mai sus), primul-ministru, liderii grupurilor parlamentare şi ministerial şi trezorierul.”

    Nici in BPN grupurile parlamentare nu sunt reprezentate [statutar] decat de liderii de grup de la Camera si de la Senat.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s




Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii
Leacul Durerii

+++ Acest blog promoveaza IN CONTINUARE reforma morala si spiritul pasoptist. In acelasi sens intelege sa promoveze si rugby-ul, ca sport si ca atitudine.+++

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 526 other followers

Twitter Updates

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

Da o sansa copiilor nostri

RSS George Orwell – fantoma cu blog

  • 15.11.42
    Church bells rung this morning – in celebration of the victory in Egypt. [1] The first time that I have heard them in over two years. [1] Following the attack launched at El Alamein on 23 October 1942, the Eighth … Continue reading →
Spune NU drogurilor!
Add to Technorati Favorites
hit counter


My blog is worth $4,516.32.
How much is your blog worth?